• Insight
  • Impact

News & Events
Wat klanten over IRI zeggen
" SymphonyIRI Group provides actionable insight which enables us to make strategic decisions quickly and maintain our value proposition to our customers. The SymphonyIRI Group team is flexible and quick to react to our needs and they are a valued part of our team."
ASDA

Jon Owen
Director of Marketing Strategy
ASDA

15/03/2011

Fors meer afslankproducten verkocht in januari

Nederlanders flink aan 't lijnen geslagen

Fors meer afslankproducten verkocht in januari

Nederlanders flink aan 't lijnen geslagen

ZALTBOMMEL, maart 2011 - Marktonderzoekbureau IRI heeft becijferd dat in de eerste vier weken van dit jaar Nederlanders flink ann het lijnen zijn geslagen, want de omzet van afslankproducten in supermarkten en drogisterijen is in de eerste vier weken van 2011 gestegen met 73%. Volgens de onderzoekers hebben afslankproducten zoals Weight Care en Modifast behoorlijk op de extra vraag door de goede voornemens geanticipeerd.

Januari
De maand januari is traditioneel de maand van de goede voornemens, waaronder afvallen. Dat vertaalt zich in een forse omzetstijging van 73% ten opzichte van de eerste vier weken van 2010 tot een totaal 3 miljoen euro, gemeten in Supermarkten (excl. discounters) en drogisterijen. Tevens lijkt de behoefte aan dit soort producten soweieso altijd maar toe te nemen, gezien de omzetgroei van het afgelopen jaar.

Sonja Bakker
Volgens IRI zorgde in het verleden Sonja Bakker voor een stagnatie in de groei van deze zgn. slimming producten. Vooral in de jaren 2006 en 2007 profiteerden de productgroepen die Sonja in haar boeken aanraadde voor een forse sijging van de omzet. "Toen Sonja Bakker in 2009 aankondigde te stoppen zagen we al een daling op de door haar aangeprezen producten". zegt Ronald Laureijsen, Business Insights Director bij IRI. "Vlak daarna zagen we de comeback van slimming produceten, die weinig koolhidraten en veel eiwitten bevatten. Verhoogde vraag van de consument en de introductie van nieuwe concepten zorgen ervoor dat de merken Modifast, Atkins en Weight Care de omzetgroei ook terug zien in hun verkopen.".

Over IRI
IRI, voorheen Information Resources, Inc (IRI) is een vooraanstaande aanbieder van marktinformatie, marktinzichten en consultancy dienstene op het gebied van FMCG en Retail. IRI levert naast marktgegevens vooral ook advies en issue gerichte analyses (Brand Advantage) en Shopperstudies waarmee we onze klanten helpen om te winnen in de markt. IRI heeft momenteel enkele openstaande vacatures. Kijk voor meer informatie op www.IRI.nl