• Insight

News & Events

Wat klanten over IRI zeggen
SSL International
"SSL have a strong relationship with IRI, and receive good support from their Insight and Client Services teams. Using IRI market data we have built a suite of reports which are used throughout the business. The reports aid our understanding of the categories we operate in and enable us to make informed decisions about the future directions of our brands"
Roger Logan
Customer & Competitor Insight Manager
SSL International

IRI Resources

15/03/2012

Merken staan voor uitdaging bij drogisterijen L’Oréal blijft het grootste merk

IRI publiceert jaarlijkse Merken Top 40 drogisterijen

Merken staan voor uitdaging bij drogisterijen
L’Oréal blijft het grootste merk

IRI publiceert jaarlijkse Merken Top 40 drogisterijen

ZALTBOMMEL, maart 2012. In het drogisterijenkanaal noteerden de 40 sterkste merken het afgelopen jaar een omzetgroei van 1,2%. De huismerken genereerden in diezelfde periode een groei van 5,2%. Dat becijferde marktonderzoeker IRI vandaag in de Merken Top 40 in drogisterijen. De omzet van de Merken Top 40 kwam uit op een totaal van 1,1 miljard euro.

Slechte zomer en veel promotie
Belangrijke redenen voor de lagere omzetgroei zijn de slechte zomer en de toegenomen promotiedruk. Door het tegenvallende zomerweer zijn er minder zonnebrandprodukten verkocht waardoor merken die daar sterk in zijn minder omzet maken ‘Hier heeft bijvoorbeeld een merk als Garnier relatief veel last van gehad’ zegt Bram Wolf, Retail Solutions Manager van IRI.
De verder toegenomen promotiedruk zorgt wel voor meer volume, maar minder omzet. Het promotiebeleid van fabrikanten en retailers speelt een belangrijke rol in het drogisterijen kanaal.

L’Oréal nog steeds grootste merk
L’Oréal is voor de zesde keer op rij het grootste merk in de Merken Top 40 Drogisterij. De voorsprong op Nivea bedraagt nog 18 miljoen, maar loopt wel terug. Het verschil met Nivea, de nummer twee, is nog nooit zo klein geweest als nu.
‘Innovatie lijkt de sleutel tot succes’, aldus Wolf, ‘nieuwe produkten geven de omzet van de A-merken een positieve impuls. Nivea is hiervan een goed voorbeeld.’
De hoogste nieuwe binnenkomer in de Merken Top 40, op plaats 32, is het gezicht- en huidverzorgingsmerk Therme met een omzetgroei van 43%. De snelste groeier is Rituals, nieuw op plaats 39, met een omzetgroei van 60%. Clarins is op plaats 40 de derde nieuwe binnenkomer.

De top 5 van de Merken Top 40 Drogisterijen 2011

De meetperiode loopt van week 41 2010 tot en met week 40 2011. Als basis voor het onderzoek zijn de scanningsdata van Nederlandse drogisterijen en warenhuizen gebruikt, met uitzondering van parfumerieën.

Over IRI
IRI, voorheen Information Resources, Inc (IRI) is een vooraanstaande aanbieder van marktinformatie, marktinzichten en consultancy diensten op het gebied van FMCG en Retail. IRI levert naast marktgegevens vooral ook advies en issue gerichte analyses (Brand Advantage) en Shopperstudies waarmee we onze klanten helpen om te winnen in de markt. Kijk voor meer informatie op www.IRI.nl